System Informacji Podatkowej, w skrócie SIP, to system umożliwiający znajdowanie wszelkiego rodzaju informacji na temat przepisów prawa podatkowego. To zbiór wszystkich cennych i ważnych informacji podatkowych. SIP dostępny jest na stronie Ministerstwa Finansów. Czego dokładnie może dowiedzieć się z Systemu Informacji Podatkowej? Jak on działa? I komu przyda się szczególnie? O tym wszystkim możecie przeczytać w poniższym artykule.
System Informacji Podatkowej
System Informacji Podatkowej to nowoczesne narzędzie, które, jak się okazuje, jest w dzisiejszych czasach bardzo przydatne. To internetowe narzędzie zostało w całości opracowane, przygotowane i udostępnione przez Ministerstwo Finansów. Mogą z niego korzystać wszyscy, którzy szukają informacji podatkowej. Tak naprawdę urządzenie to jest niezbędne nam wszystkim. Bo przecież każdy z nas nieraz zetknął się z jakimś problemem dotyczącym podatków, którego nie mógł rozwiązać. Czasem też po prostu chcemy dowiedzieć się jakiejś informacji na własny użytek, z ciekawości. Także System Informacji Podatkowej przydaje się nie tylko podatnikom. Przydaje się nam wszystkim.
Zadaniem Systemu Informacji Podatkowej jest między innymi wspieranie procesów decyzyjnych, które podejmowane są w sprawach podatkowych. Jednym z jego główniejszych zadań jest także rozpowszechnianie informacji podatkowych.
Dzięki systemowi SIP możliwe jest wygodne i nie zajmujące wiele czasy wyszukiwanie oraz przeglądanie interpretacji przepisów prawa podatkowego. Wydawane są one na podstawie rozdziału 1a działu II ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku – Ordynacja podatkowa.
Typy dokumentów
Pośród dokumentów, które użytkownicy Systemu Informacji Podatkowej mogą w nim wyszukać i znaleźć, są między innymi:
- interpretacje indywidualne,
- interpretacje ogólne,
- broszury,
- orzeczenia sądów i trybunałów.
W systemie jest również opcja zapisywania oraz drukowania wyszukanej informacji podatkowej. To bardzo ważna i z pewnością przydatna opcja, która pomogła już niejednemu użytkownikowi.
Jak korzystać z Systemu Informacji Podatkowej
Poniżej prezentujemy poradnik krok po kroku, który pokazuje, jak korzystać z SIP-u. Sprawdź, zanim zaczniesz korzystać z systemu, aby mieć pewność, że nie pominiesz żadnego ważnego kroku czy czynności. Uprzedzamy: Całość jest bardzo prosta.
Adres strony
Po pierwsze należy włączyć SIP. Należy to zrobić wpisując w pasku wyszukiwarki internetowej adres: sip.mf.gov.pl. Trzeba pamiętać, że w całym programie zamieszczone są specjalne przyciski oznaczone znakiem zapytania. Jeśli miałbyś chęć skorzystania z pomocy, należy kliknąć w dany przycisk. Znajdują się one głównie po prawej stronie nagłówków podstawowych sekcji systemu.
Wyszukiwarka
Okno wyszukiwania jest w tym kroku najważniejsze. Należy w nim określić kryteria. To według nich będą wyszukiwane informacje. Pełna lista kryteriów znajduje się w wyszukiwarce publicznej, ale te podstawowe to na przykład:
- fraza. W tym miejscu można wpisać wybrany ciąg znaków, która stanowi część szukanej informacji podatkowej. Wyrazy, które ją tworzą dopasowane są w dowolnej kolejności.
- sygnatura interpretacji. W tym miejscu wprowadza się sygnaturę interpretacji przepisu prawa podatkowego.
- data wydania interpretacji. tutaj określamy ramy czasowe. To sprawia, że kryterium staje się zawężone. Datę można wpsac ręcznie albo skorzystać z kalendarza.
- typ dokumentu. W tym miejscu, z dostępnej listy typów dokumentów wybieramy ten, który nas interesuje. Należy pamiętać o tym, że można wybrać kilka typów.
- słowa kluczowe. Tutaj wybieramy kilka słów kluczowych z podanej listy, które nas interesują. Jest też możliwość wybrania słów wykluczających, z które z pewnością nie znajdują się we frazie, jaką chcemy wyszukać.
- inne kryteria uwzględniają na przykład: przepisy, drzewo tematyczne czy numer dokumentu, dokumenty archiwalne.
Po wybraniu kryteriów pojawi się nam sekcja wyników, przedstawiona w formie tabeli. Jedynym warunkiem, aby taka tabela się wyświetliła, jest to, że w bazie rzeczywiście znajdują się dokumenty, które spełniają wybrane przez nas kryteria. Wybierając kolumnę „Akcje” możesz bez problemu wydrukować dokumenty, zapisywać je w nowych kartach czy zapisywać.
Podsumowanie
System informacji podatkowej bardzo ułatwia życie wszystkim podatnikom. Możemy znaleźć w nim wiele potrzebnych i cennych informacji. Zresztą, tak jak wspomnieliśmy wcześniej, system ten służy również tym, którzy chcieliby dowiedzieć się konkretnych informacji podatkowych na własny użytek. Często korzystają z niego uczniowie, studenci, pracodawcy, czy osoby, lubiące się uczyć i zdobywać informacje.
System jest prosty w obsłudze, nie wymaga wiele wysiłku i czasu włożonego w wyszukanie danej informacji podatkowej. śmiało mogą korzystać z niego nawet osoby, które na co dzień nie są biegłe w korzystaniu z komputera czy Internetu. Niemal wszystkie działania tam wykonuje się intuicyjnie, a dymki z możliwością otrzymania dodatkowej pomocy są niemal w każdym miejscu systemu.
Nie wiedziałam, że coś takiego istnieje. Jak dobrze, że o tym piszecie, baardzo mi się to przyda. Dziękuję! Dobrego dnia dla wszystkich!