Obecnie na rynku bez względu na branżę konkurencja jest na tyle duża, że przedsiębiorcy obierają różne strategie, aby zatrzymać przy sobie dotychczasowych klientów i pozyskać nowych. Czy takie działania firmy zawsze prowadzą do skutecznej sprzedaży produktów i usług? Na czym właściwie polegają? Czym jest konkurencja pozacenowa i cenowa? Te aspekty zostały wyjaśnione poniżej! Warto zapoznać się z tymi informacjami!
Czym jest strategia konkurencji cenowej?
Tak właściwie z konkurencją cenową każdy człowiek ma styczność na co dzień. Chodzi oczywiście o to, że przedsiębiorcy starają się sprzedawać swoje produkty lub usługi po cenie nie niższej niż konkurencja. Taką strategię bardzo często wybierają firmy, które stawiają dopiero pierwsze kroki na rynku i muszą zachęcić klientów do skorzystania z ich oferty. Konkurencję cenową nierzadko wprowadzają też sklepy internetowe. Zwłaszcza, gdy muszą dołożyć wszelkich starań, aby osiągnąć wyższą pozycję na rynku od swoich rywali.
Czy konkurencja cenowa jest korzystna dla przedsiębiorców?
Mogłoby się wydawać, że obniżanie cen jest korzystne dla przedsiębiorców, ale czy w rzeczywistości jest to sposób na sukces firmy? Niekoniecznie. Szczególnie, kiedy strategia nie zostanie dobrze przemyślana. Wystarczy bowiem, że konkurencja również zdecyduje się na sprzedaż produktów lub usług po niższej cenie. Co prawda dany przedsiębiorca może ponownie obniżyć swoje ceny, ale do czego to będzie prowadzić? Do wojny cenowej.
Polega ona przede wszystkim na tym, aby jedna firma sprzedawała swoje produkty taniej od drugiej. Jednak długofalowe działania skutkują dużą ilością sprzedanych produktów, ale z bardzo niską marżą. Co ostatecznie powoduje niewielkie zyski i małą opłacalność prowadzenia firmy. Tym sposobem przedsiębiorca jest stratny, ponieważ traci pieniądze. Zresztą odbija się to również na klientach.
Niska cena jest z reguły związana ze słabą jakością produktów. Mimo że firmy doskonale zdają sobie sprawę, że wojny cenowe mogą być niekorzystne, to na rynku nadal są one prowadzone. Głównie dlatego, że każdy przedsiębiorca błędnie wierzy, że uda mu się uzyskać najniższą cenę i pokonają konkurencję.
Czym jest konkurencja pozacenowa?
Chociaż dla klientów cena ma ogromne znaczenie i każdy z nich cieszy się, kiedy może kupić dany produkt lub usługę stosunkowo tanio. Jednak nie jest to jedyny ich wymóg. Przede wszystkim klienci mają też inne potrzeby, niekoniecznie związane z ceną. I właśnie w tym momencie pojawia się konkurencja pozacenowa.
Jest to strategia uwzględniająca potrzeby niemające związku z ceną. W pierwszej kolejność należy wymienić jakość produktów. Kiedy klient zauważy, że dany produkt jest lepszy, może posłużyć przez kilka kolejnych lat, czy będzie bardziej przydatny niż jego tańsza wersja. To nawet za wyższą cenę klient będzie skłonny go kupić. Z tym że należy pamiętać, że strategia konkurencji pozacenowej wymaga od przedsiębiorcy pokazania, że rzeczywiście produkt jest dobrej jakości i warty swojej ceny.
Nie bez znaczenia jest też marka. Im wyższą pozycja firmy na rynku, tym większe szanse na to, że klienci zdecydują się skorzystać z oferty. Ten fakt potwierdzają, chociażby największe firmy działające w Polsce, które sprzedają swoje produkty za niebotycznie wysokie ceny, a mimo to nasi rodacy chętnie po nie sięgają.
Jakimi kryteriami można się kierować w strategii pozacenowej?
Strategia pozacenowa może dotyczyć nie tylko jakości produktów. Warto także zadbać o różnego rodzaju działania marketingowe w celu dotarcia do klientów. Jeśli firma będzie dla nich widoczna, znana i obecna w różnych kanałach sprzedażowych, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że klienci będą korzystać z oferty, ponieważ nie wszystkim będzie odpowiadało szukanie innej firmy, która oferuje konkretny produkt lub usługę za niższą cenę. Dlatego bardzo często decydują się na zakup produktów, kiedy mogą liczyć na dodatkowe korzyści, np.:
- Zniżki dla stałych klientów.
- Bezpłatną dostawą (jeśli produkt był zamawiany w sieci).
- Gratisy.
- Dodatkowa gwarancja.
Strategia cenowa i pozacenowa – różnice
Tak właściwie podstawowa różnica między strategią cenową a pozacenową jest widoczna już na samym początku. Cenowa polega na tym, że przedsiębiorca manipuluje cenami w taki sposób, aby były one korzystne dla klientów, a jednocześnie niższe niż u konkurencji. Z tym że ta metoda nie zawsze sprawdza się na rynku, ponieważ nasi rywale mogą zastosować tę samą technikę sprzedaży, a przecież w handlu głównie chodzi o to, aby zarobić. Natomiast strategia pozacenowa jest ściśle związana z marką oraz wyższą jakością produktu.
Strategia cenowa i pozacenowa – jak to wygląda w praktyce?
We wszelkich działaniach sprzedażowych na rynku trzeba pamiętać o konkurencji. To właśnie ona jest największym zagrożeniem dla naszej firmy. Jeśli przedsiębiorca zdecyduje się więc na obniżkę cen, musi wcześniej sprawdzić możliwości swojego przeciwnika i swoje własne – czy po raz kolejny będzie mógł sobie pozwolić na ten sam krok.
Przy strategii pozacenowej ma większe pole do manewru, ponieważ nawet jeśli konkurencja będzie wprowadzała podobne udogodnienia dla swoich klientów, to przedsiębiorca może wprowadzać inne, coraz korzystniejsze. Tym samym będzie miał szans na zatrzymanie dotychczasowych klientów i swojej pozycji na rynku.
Jak ja lubię ten portal! Co jeden artykuł to ciekawszy. Serio. Często tu wracam i chyba zostanę już na zawsze. 🙂